جميع الالعاب موجودة بالموقع فقط قم بالبحث عن اللعبة التي تريد

الطريق الى جملات - الحلقة الخامسة

بعد ان فوجئ عادل بالهيبة الرهيبة التي تحظى بها جملات قرر ان يكون مجهوده في الايام القادمة هو التقرب اليها.
وفي احد المرات وفي نفس البار التي تتردد عليه جملات وبعد ان جلست وسط زبائنها.. وصلتها كوباية عصير جوافة .. ففوجئت واندهشت قالت غاضبة : مين اللي بعت الهبابة دي؟
فرد النادل مرتعدا : الشاب اللي هناك
فنظرت الى مكان ما اشار اليه النادل فوجدت شاب ينظر الى السقف وكان عادل يحاول جاهدا الاستهبال بعد ان راى غضب جملات من كوبياة الجوافة، ولكنه فشل فشلا ذريعا، فاشارت الى احد البودي جاردات باقتياد عادل اليها.
قالت له : انت اللي بعت الجوافة دي؟
قال : اه انا بس معرفش انك هتزعلي، يمكن انت عندك حساسية من نوع الهيبرسنستفتي 1 ...
قالت : بس بس بس هو ايه .. وصرخت : هو انا برضو دماغي تتظبط بكباية جوافة انت اهبل يلا.. روح ياض ابعتلي كوبياية تمر هندي تظبط الجمجمة.
فهرع عادل سريعا، في الوقت الذي اخذت تفكر فيه جملات بمعلمة عن كلمة "هيبرسنستفتي" وقال في بالها : داهية لا يكون الواد دا متعلم.. اما لو فكلية حلوة كدا يعمل لنا فيها سوق دا يبقى من حظنا...
وجاءتها كوباية التمر.. وظل عادل واقفا الى اذنت له بالجلوس وقالت له : انت فكلية ايه يا روح امك؟
سكت عادل برهة.. فلم يكن يظن ان بوسع النساء التلفظ بالفاظ مثل هذه
فاستطردت قائلة : انت مسمعتنيش يا ابن الـ ... فقاطعها عادل : كلية الطب .. انا فكلية طب
فقالت : انا برضو لما شوفتك قولت الواد دا شكله دكتور.. تعالى جمبي
وكانت من الضخامة التي لا يستطيع عادل الجلوس جمبها فاقترب منها وجلس على حافة الكنبة في وضع اقلقه كثيرا وزاده قلقا الاسئلة المتلاحقة من المعلمة جملات...
انت فسنة كام؟.. مين صحابك.. صحابك مبيجوش معاك ليه.. وسؤال في سؤال فهم عادل انه بصدد امر ما فواجهته جملات قائلة : تعرف تدخل الكلية امانة كل يوم؟
قال عادل : ايه هي الامانة بالظبط
فردت : مبحبش الاسئلة الكتير بس انت عشان حبيبي ودخلت قلبي هقولك.. الامانة دي عبارة عن شوية كركديه ناشف اسواني، بنوزعه ع العيانين بالليل عشان فيه عيانين ميقدروش يستغنو عنه ولو بعدم عنه يتجننوا ، وشدت على قفاه قائلة فهمت ياض ولا افهم فيك كمان؟
ولم يدرك عادل فعلا انها تقصد ان تتهكم عليه وتسخر منه حيث ان الكل يعلم انها تاجرة مخدرات وكانت بالفعل تتحدث عن المخدرات من حشيش وافيون عند قولها كركديه مما اثار ضخك الحاضرين ومنهم حسين ، ولكن عادل ظل متمسكا بامل ان يكون فعلا الامانة عبارة عن كركديه حتى جاء بها فعلا في يوم من الايام الى الكلية، وشاهده حسين وقال له : انت ايه اللي هببته ده.. دفعولك كام؟
رد عادل : انا حاسس اني مش بنقل كركديه
وكان رد حسين شديد القسوة على عادل من شتائم واتهام مقذع بالغباء وخوض في طريقة تفكير ابوه ووصل الامر للعرض ففزع عادل باكيا : انا كنت فين وبقيت فين ..اهئ اهئ ...

تو بي كونتينيود